AcasăActualitatePSD-PNL au cheltuit 9 milioane de euro pe publicitate! Pe ce s-au...

PSD-PNL au cheltuit 9 milioane de euro pe publicitate! Pe ce s-au dus banii

Publicat

A fost publicat numărul facturilor și destinatarii a 45 de milioane de lei (9 milioane de euro) investiți de coaliția PSD-PNL la campaniile electorale. Suma fără precedent este o sumă pe care nicio companie privată din România nu și-a permis s-o cheltuiască vreodată.

9 milioane de euro pe publicitate, investiție masivă din partea coaliției PSD-PNL

Coaliția PSD-PNL are parte momentan de o majoritate, având 37 (din 41) de județe cucerite și 19 mandate europarlamentare dintr-un total de 33.

Ziua de 9 iunie 2024 a adus totuși o noutate prin comasarea alegerilor. Din cele două alegeri, locale și europarlamentare, legea a permis televiziunilor să încaseze bani doar pe cele europarlamentare.

Marea victorie se bazează pe o investiție de 9 milioane de euro, sumă record. Inițial, partidele plătesc publicitatea din banii donați sau împrumutați, ca apoi statul să deconteze toate cheltuielile din buget, adică mai exact din taxele și impozitele cetățenilor și firmelor. Condiția ca acest lucru să se întâmple este ca partidul să atingă pragul de 3% din alegeri.

Facturile depuse de partide la AEP, spre decontare, au fost centralizate și publicate, astfel avem: PSD cu 30 de milioane de lei (dintre care 13,3 milioane pentru TV), PNL cu 15,5 milioane de lei (dintre care 8,2 milioane pentru TV), AUR cu 15 milioane de lei (dintre care 8,2 milioane pentru TV și online) și USR cu 4 milioane de lei.

Împreună, PSD și PNL au candidat sub formă de coaliție, însumând suma de 45 de milioane de lei.

Sume exorbitante raportate la nivelul industriei românești de publicitate

Specialiștii din zona de marketing, dar și agențiile de publicitate, confirmă că a cheltui 9 milioane de euro într-o lună reprezintă bugetul de media de TV și online, iar pe un an, al unei mari companii din TOP 20 spenderi de publicitate din România.

9 milioane de euro este o sumă pe care nicio companie privată din economia României, străină sau autohtonă, nu și-o permite pentru a investi în publicitate, nici măcar marile rebranduiri de firme gigant.

La această sumă se adună și 250 de milioane de lei (50 de milioane de euro), plătite de cele două partide în ultimii trei ani, bani investiți în cumpărare de imagine favorabilă pe site-urile de știri, în special, pe site-urile televiziunilor.

Pentru campania din 2024 nu s-au luat în calcul banii investiți în vestimentația politică (șepci, tricouri, veste).

Partidele au fost nevoite să-și procure bugetul, iar social-democrații nu au folosit bani din subvenție, ci din contribuțiile candidaților.

„Televiziunile au cerut de la partide banii înainte sau, în cel mai rău caz pentru ele, să fie plătite la câteva zile după apariția spoturilor”, susțin surse din televiziune.

Spre exemplu, Geoge Becali a împrumutat PSD cu suma de 500 de mii de euro, conform Gabrielei Firea. Suma va fi returnată după alegeri, în momentul în care partidele vor primi banii de la stat.

Suma maximă pe care un candidat de la europarlamentare a putut să o folosească, în campanie, a fost de 2,5 milioane de lei, echivalentul a 500 de mii de euro.

Suma uriașă de 9 milioane de euro investită de alianța PSD-PNL în publicitate urmează să fie returnată din partea statului.

- Advertisement -

Ultima oră

PSD și PNL vin cu un tandem președinte-premier la alegeri? Ce scenarii pun la cale strategii celor două partide

În urma excluderii variantei de candidat comun la alegerile prezidențiale 2024, liberalii vin cu...

USR a fost abandonat de diaspora! Au promis mult, au făcut puțin!

Sociologul Dumitru Sandu, expert în studiul migrației, spune că, pe baza alegerilor de pe...

PNL și PSD joacă la intimidare! Mărul discordiei sunt prezidențialele

Calendarul prezidențialelor iscă tensiuni între PNL și PSD. Liberalii continuă să refuze scenariul în...

Data alegerilor prezidențiale 2024. Premierul a făcut marele anunț

Ședința de coaliție de miercuri seară, 19 iunie 2024, convocată pentru stabilirea datei în...

Știri noi

PSD și PNL vin cu un tandem președinte-premier la alegeri? Ce scenarii pun la cale strategii celor două partide

În urma excluderii variantei de candidat comun la alegerile prezidențiale 2024, liberalii vin cu...

USR a fost abandonat de diaspora! Au promis mult, au făcut puțin!

Sociologul Dumitru Sandu, expert în studiul migrației, spune că, pe baza alegerilor de pe...

PNL și PSD joacă la intimidare! Mărul discordiei sunt prezidențialele

Calendarul prezidențialelor iscă tensiuni între PNL și PSD. Liberalii continuă să refuze scenariul în...