Argumentele împotriva comasării alegerilor în contextul românesc sunt multiple. Expert Forum (EFOR) a efectuat o analiză a situației politice în diverse țări europene și a constatat că, deși nu este o practică neobișnuită în Europa, Comasarea alegerilor nu este potrivită pentru realitatea româneasca.
Comasarea alegerilor nu este potrivită pentru țara noastră, potrivit EFOR
În general, politicienii susțin comasarea alegerilor pentru a stimula participarea la vot și pentru a realiza economii la buget. Totuși, în cazul specific al României, acest mecanism nu pare să fie adecvat, având în vedere particularitățile legislative și contextul factual al țării.
Deși premierul Marcel Ciolacu a menționat exemplele Irlandei și Belgiei, unde comasarea alegerilor a fost implementată cu succes, este important să luăm în considerare că fiecare țară are propriile sale caracteristici și că o abordare standard poate să nu fie aplicabilă în toate cazurile. Astfel, o decizie cu privire la comasarea alegerilor în România ar trebui să fie fundamentată pe o analiză riguroasă a contextului național și a potențialelor sale efecte.
“EFOR a criticat deja comasarea alegerilor locale cu cele europarlamentare, din numeroase motive, care țin de legislație, practică și principii constituționale. Deși există și aspecte pozitive, cele negative sunt a fi mai multe și înclină balanța decisiv în direcția necomasării alegerilor”, se arată în comunicatul transmis de organizație.
Expert Forum a analizat atât aspectele pozitive, cât și pe cele negative ale desfășurării simultane a două categorii de alegeri. Printre avantajele identificate se numără revenirea la calendarul normal pentru alegerile locale, care obișnuiau să aibă loc în luna iunie înainte de pandemie. De asemenea, există posibilitatea ca participarea la alegerile europarlamentare să înregistreze o creștere în contextul comasării. Cu toate acestea, se remarcă că partidele mari și tradiționale ar putea beneficia în detrimentul celor mici, cu agende mai concentrate pe probleme locale.
Mai mult, deși s-a menționat inițial că comasarea alegerilor ar putea duce la o reducere a costurilor de organizare, este important de subliniat că, potrivit legislației în vigoare, vor trebui să fie organizate secții de votare separate pentru alegerile locale și cele europarlamentare. Acest lucru ar putea, de fapt, să crească costurile și să agraveze problemele legate de spațiile insuficiente și de identificarea resurselor umane necesare. În plus, există un risc semnificativ de confuzie în rândul alegătorilor în ceea ce privește procesele electorale care se desfășoară concomitent.
Ce a reieșit din această analiză comparativă
Expert Forum a consultat calendarul electoral din 2024 și a analizat situația din mai multe țări europene, unde alegerile europarlamentare au loc în paralel cu cele locale sau regionale. Deși analiza nu prezintă un studiu complex și detaliat, ci mai degrabă un răspuns rapid la pozițiile exprimate de partidele politice, acesta oferă o perspectivă utilă.
În special, s-a acordat atenție situației din Belgia, Cipru, Germania, Irlanda, Italia, Malta și Ungaria, unde alegerile se desfășoară în mod similar. Expert Forum a identificat că în 7 dintre aceste țări alegerile locale sau regionale au loc simultan cu alegerile europarlamentare. Ungaria este considerată a fi una dintre cele mai apropiate de realitatea momentului din România, în ceea ce privește organizarea alegerilor în paralel.
“În mai multe dintre aceste țări, legislația nu pare să fi fost modificată cu doar câteva luni înaintea alegerilor, precum se întâmplă în România. În nici un alt stat nu s-a luat decizia de comasare arbitrar, în premieră pe 2024 și cu 4 luni înainte. În unele țări reglementările care stabilesc organizarea alegerilor în aceeași zi se regăsesc în Constituție. Există puține exemple (cel mai aproape fiind Ungaria și parțial Italia) unde alegerile se organizează pentru un număr semnificativ de poziții din administrația locală. În state precum Malta, Belgia sau Irlanda nu se organizează alegeri pentru primari”, au precizat reprezentanții EFOR.
În unele țări, cum ar fi Italia sau Germania, alegerile locale sunt organizate în mod constant pentru un număr limitat de administrații locale la fiecare rundă, în loc de o singură dată la 4-5 ani pentru întreaga țară.
“În cele mai multe țări perioadele de desfășurare a alegerilor sunt aceleași de mulți ani și se întâmplă să se suprapună uneori peste europarlamentare. Deci nu au fost neapărat luate decizii în sensul de a muta data alegerilor special pentru anul 2024”, au mai adăugat EFOR.
Comasarea alegerilor nu este potrivită pentru realitatea românească, iar cel mai similar caz cu situația din România pare să fie cel din Ungaria. Motivele pentru comasarea alegerilor sunt similare, însă în Ungaria Constituția a fost modificată în 2022 pentru a se adapta alegerilor din 2024. Cu toate că modificarea a fost realizată în avans, există critici privind efectele negative pe care aceste schimbări le vor aduce. După alegerile din iunie, Ungaria va mai avea mandate suprapuse pentru primari (cei aflați deja în funcție vor rămâne în poziție timp de încă 3 luni, până când vor intra ceilalți), o inovație introdusă de FIDESZ și care a fost criticată de către opoziție și observatori externi.